“Visa mūsu noteikumu loģika ir nodrošināt, ka tehnoloģija kalpo cilvēkiem un sabiedrībai, kurā mēs dzīvojam, nevis otrādi. Digitālo pakalpojumu likums nodrošinās jēgpilnu platformu un meklētājprogrammu pārredzamību un atbildību, kā arī sniegs patērētājiem lielāku kontroli pār savu tiešsaistes dzīvi. Šodien veiktie apzīmējumi ir milzīgs solis uz priekšu, lai tas notiktu.
Margrēte Vestagere, viceprezidente Eiropai, kas piemērota digitālajam laikmetam — 25.04.2023.
Digitālo pakalpojumu likums (DSA) jeb Digitālo pakalpojumu likums stājās spēkā 2022. gada 16. novembrī . Tomēr uzņēmumiem vēl ir jāizpilda dažas saistības līdz nākamajam termiņam 2024. gada 17. februārī .
Likums attiecas uz visiem digitālajiem pakalpojumiem, kas savieno patērētājus ar precēm, pakalpojumiem vai produktiem, jo īpaši uz “ļoti lielām tiešsaistes platformām un meklētājprogrammām”, piemēram, Google, skaidro ES Komisija. DSA ir daļa no ES digitālās stratēģijas “Eiropa piemērota digitālajam laikmetam”. Taču tas ir tikai laika jautājums, kad šie likumi ietekmēs visu nozari. Tādēļ jūsu uzņēmumam var būt izdevīgi piemērot šos noteikumus tagad.
Tas ir teikts paziņojumā Eiropas Komisijas oficiālajā tīmekļa vietnē :
“Mikrouzņēmumiem un mazajiem uzņēmumiem būs pienākumi proporcionāli to spējām un lielumam, vienlaikus nodrošinot, ka tie paliek atbildīgi. Turklāt, pat ja mikrouzņēmumi un mazie uzņēmumi ievērojami pieaugs, tie gūtu labumu no mērķtiecīga atbrīvojuma no pienākumu kopuma 12 mēnešu pārejas periodā.
Tulkots no angļu valodas: mikrouzņēmumiem un mazajiem uzņēmumiem būs pienākumi, kas ir proporcionāli to iespējām un lielumam, vienlaikus nodrošinot to atbildību. Un pat tad, ja mikro un mazie uzņēmumi ievērojami pieaugs, 12 mēnešu pārejas periodā tie tiks atbrīvoti no vairākām saistībām.
Digitālo pakalpojumu likuma mērķis ir veicināt drošāku tiešsaistes vidi , jo īpaši par to ir atbildīgas ļoti lielas tiešsaistes platformas.
- Patērētāji un viņu pamattiesības internetā ir labāk aizsargātas
- Stingras sistēmas izveide tiešsaistes platformu pārredzamībai un pārskatatbildībai
- Veicināt inovāciju , izaugsmi un konkurētspēju tirgū.
Kā tam vajadzētu izskatīties? Ietekmētajām tiešsaistes platformām ir jāmaina sava prakse un jāveic noteikti pasākumi, piemēram: B:
- Platformām ir jāaizliedz bērniem paredzēta reklāma .
- sniegt lietotājiem iespēju nesaņemt ieteikumus, kuru pamatā ir profilēšana
- Pielāgot pasākumus pret ļaunprātīgu reklāmu un pretreklāmu
- Ziņošana par pārkāpumiem
Ar pilnu oficiālo pasākumu sarakstu var iepazīties šeit .
Tālāk norādītajām 17 ļoti lielām tiešsaistes platformām (VLOP) un 2 ļoti lielām tiešsaistes meklētājprogrammām (VLOSE) ir jāatbilst DSA:
- Alibaba AliExpress
- Amazon veikals
- Apple App Store
- Booking.com
- Google Play
- Google kartes
- Google pirkumi
- Snapchat
- Tik Tok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
Ļoti lielas tiešsaistes meklētājprogrammas:
- Bing
- Google meklēšanu
ES Digitālo pakalpojumu likuma ietekme
- Lietotājiem/pilsoņiem
- Labāka pamattiesību aizsardzība
- Lielāka izvēle, zemākas cenas
- Samazināta nelegāla satura iedarbība
- Uzņēmumiem
- Lielāka izvēle, zemākas cenas
- Piekļuve ES mēroga tirgiem, izmantojot platformas
- Vienlīdzīgi konkurences apstākļi nelegāla satura nodrošinātājiem
- Platformām/digitālo pakalpojumu sniedzējiem
- Tiesiskā noteiktība, noteikumu saskaņošana
- Vieglāk izveidot un paplašināties Eiropā
Kā jūs varat sagatavoties tagad
Ja jūsu uzņēmums nav viena no ļoti lielajām tiešsaistes platformām, jums vēl nav jāpilda DSA saistības. Tomēr jūs iegūsit ilgtermiņā, ja tagad pieņemsit tālāk norādīto privātuma praksi:
Informējiet un apmāciet savu komandu
Pārliecinieties, ka jūsu darbinieki, jo īpaši tie, kas ir atbildīgi par datu apstrādi un atbilstību, ir labi informēti par DSA un tās iespējamo ietekmi uz jūsu uzņēmumu. Īpaša piekrišanas pārvaldības rīka izmantošana palielina drošību.
→ Regulāri atjauninājumi un attiecīgo biļetenu, normatīvo aktu atjauninājumu vai nozares publikāciju abonēšana.
Padoms: abonējiet mūsu ikmēneša biļetenu no consentmanager , un jūs tiksit informēts, tiklīdz stāsies spēkā jauni datu aizsardzības noteikumi.
Atbilstības trūkumu analīzes veikšana
Novērtējiet savu pašreizējo datu praksi un salīdziniet tās ar DSA prasībām, lai noteiktu nepilnības un jomas, kurās ir nepieciešami uzlabojumi.
→ Strādājiet ar juridiskajiem un atbilstības ekspertiem, lai veiktu rūpīgu jūsu procesu, politiku un tehnoloģiju analīzi. Izveidojiet visaptverošu pārskatu, kurā ir izceltas jomas, kurām jāpievērš uzmanība, un piešķiriet resursus šo trūkumu novēršanai.
Lai ātri pārbaudītu atbilstību, varat arī tieši izmantot mūsu bezmaksas vietņu skeneri, kas sniegs jums atbilstības ziņojumu ar ieteikumiem jomām, kurām jāpievērš uzmanība, pamatojoties uz tiesību aktiem, kas attiecas uz jūsu uzņēmumu.
Regulāri pārskatiet un pielāgojiet konfidencialitātes iestatījumus
Regulāri pārskatiet privātuma iestatījumus savās vietnēs un citās saistītajās platformās un pielāgojiet tos vajadzīgajam datu aizsardzības līmenim.
→ Veltiet dažas minūtes, lai savā sīkfailu piekrišanas rīkā nodrošinātu, ka esat saskaņojis tālāk norādītos punktus ar vispārējo konfidencialitātes politiku.
- Optimizējiet sava reklāmkaroga saskarni, lai tas būtu skaidrs, lietotājam draudzīgs un pieejams.
- Iekļaut atteikšanās mehānismus.
- Ieviesiet detalizētas piekrišanas iestatījumus.
- Pielāgojiet piekrišanas opcijas.
Apmeklējiet mūsu bezmaksas kontrolsarakstu , lai pārliecinātos, ka ievērojat galvenos privātuma noteikumus.
Ievērojot šo praksi, jūs ne tikai palielināsit lietotāju uzticēšanos, bet arī parādīsit savu apņemšanos nodrošināt atbilstību datu aizsardzībai un būsiet labāk sagatavots turpmākām izmaiņām datu aizsardzības tiesību aktos, ja tās būs jums svarīgas.